پيشتازان راه آزادي

۱۱ بهمن ۱۳۹۳

آخرين ليست شهداي قائم شهر




آخرين ليست شهداي قائم شهر

نگاهی به ليست اسامی تعدادی از شهدای مجاهد و مبارز قائمشهر
ازکتاب:یادگاری اززندان قائمشهر(مهران اذرنگ)
… پدر اکثر کسانيکه تيرباران شده اند کارگر کارخانه نساجی و یا کشاورز بوده اند . مثل پدر شکریها، پدر فلاحپورها، توکلی، آتشفراز، مشهدبان . . . اکثر تيرباران شده ها دانشجو و دانش آموز و دیپلمه . . . بوده اند . مسن ترین فردی که در قائمشهر تيرباران شد درویش علی قصابی اهل قادیکلاه بود ، که یکی از هشت فرزندش نيز در گرگان تيرباران شد ، که هر دو کشاورز بودند ، بجز درویش که 51 سال سن داشت بقيه شهدا اکثرازیر ٢٧ سال سن داشته اند .
یکی از شاهکار های حکومت اخوندی در قائمشهر این بوده استکه زنان رابرای اولين بار در تاریخ قائمشهر بخاطر فعاليت فعاليت های سياسی کشته است ، بجز رویا رحيمی و سميه نقره خاجا که اوائل سال ۶٠ در خيابانهای مجاور محله با گلوله های ارتجاع خون پاکشان برزمين ریخت ، امثال زهرا اسدی یانسرین خوش روئی وابراهيمی وجعفرزاده یافدایی خلق زهرافرمانبردار و...،از اولين شير زنانی هستند که در تاریخ قائمشهر در مبارزه با استبداد و ارتجاع مذهبی و نيل بآزادی جان باختند .
این ننگ هم در تاریخ برای اولين بار نصيب رژیم آخوندها شد که بتوانند زنان مبارز را در قائمشهر بگلوله ببندند .
در حقيقت تز فرعونی را پياده کردند چون درقرانی که ظاهرا اخوندها بدان اعتقاددارنددر سوره قصص آمده است: فرعون در زمين برتری و قدرت یافت ، همه را گروه گروه کرد ، گروهی از ایشان را ضعيف ميداشت ، پسرانشان را ميکشت و زنانشان را زنده نگهميداشت " .
با این فرق بزرگ که عوامل ارتجاع مذهبی با اعتلای جنبش ملی ایران و بپا خاستن زنان برای ایفای نقش پر شور و بالنده خود هزاران تن از آنان را در دیگر شهر ها تيرباران و زندانی کردند یعنی فراترازسياست فرعونی که حداقل زنان را زنده نگهميداشت ! .
پرس و جو هایی که پاره یی از هموطنان بعمل آوردند ، مرا بر آن داشت تا بسهم خودم اسامی جداگانه از تيرباران شده های قائمشهر در اختيار هموطنان قرار دهم . اسامی اعلام شده توسط مجاهدین احتياج بترميم و باز نگری دارد تا آنجائی که اطلاعاتم اجازه ميداد در این جهت کوشيده ام ، از طرفی این کار ميبایست از طریق مجاهدین و گروههای مربوطه صورت پذیرد ، و نکته مهم اینکه جدا ساختن اسامی مشخص از تيرباران شده های قائمشهر بمعنای جدا سازی از شهدای مقاومت در دیگر شهر ها نبوده و نيست و لازم به توضيح نميباشد که همه مبارزین و مجاهدین برای آرمانی که داشته اند وبرای آزادی مردم ایران جان داده اند و مقاومت کرده اند ، و تنها آوردن نام و نشان تير باران شده های قائمشهر در جهت تسهيل اطلاع منطقه یی صورت گرفته است ، تا امکان دستيابی و دسترسی بدان در روزگار سياه وطن آسان تر باشد .
افرادی همچون خير اله رمضانی و عادل حقانی از بابل یا محمد یوسفيان از آمل در قائمشهر تيرباران گردیدند یا همچون محمد رضا آتشفراز در اوین بشهادت رسيدند و یا امثال اسحاق اولادی از مجاور محله ی قائمشهر در بابل حلق آویز شدند . ویا همچون دارائی درساری زیرشکنجه جان دادند .
دراین ميان حداقل چهارتن شانزده سا له بودند. خانوادهای شکری . جبلی . غلامی و ... هر کدام سه شهيد داده اند.
رژیم نيروهای مجاهد و مبارزرا بعد از دستگيری درمنازل والدینشان یا بستگانشان و یا در کوچه و خيابان ها ، مدت کوتاهی نگهداری ميکرد که این نگهداری عمدتا در محوطه مقر سپاه در خيابان بابل و یا در زندان منکرات صورت ميگرفت .
آنها حداقل از نشان دادن شناسنامه تا گرفتن وکيل و شاهد و یا وداع از نزدیکان خود محروم بودند ، بعد از اعدام آنها را داخل نایلونی پيچيده ، پشت وانت حمل و نقل بار گذاشته ، عمدتا روز جمعه بپدر و مادرشان تحویل ميدادند ، اگر شانس یاری ميکرد اجازه دفن در گورستان عمومی را پيدا ميکردند. فدایی خلق حرمتی پورورفقایشرادرگورجمعی دفن کردند. ابتدا اعدامهای قائمشهر در محلی در جاده شير گاه موسوم به " زیر درخت انجير " صورت ميگرفت که بعد از مدتی در همان محوطه سپاه انجام ميدادند .
گرزین فرمانده سپاه و مختار اسماعيلی فرمانده وقت کميته قائمشهر بودند ، مبارزین و مجاهدین بعد از دستگيری بدون کوچکترین ارتباطی با دنيای خارج از بند ، نزد حاکم شرع برده ميشدند و بعد از چند دقيقه حکم اعدام آنها صادر ميشد ، در فاصله دستگيری تا اعدام ، آنها تحت بد ترین وضع جسمی بسر ميبردند. اسامی جامعی از طرف مجاهدین در سال 1364 منتشر شد که در بر گيرنده بيش از دوازده هزار تن از شهدای مجاهد و مبارز است ، این اسامی کامل نيست و باید تکميل شود . در این ميان فقط سه تن نتوانسته اند از خود مقاومت نشان بدهند . همينقدر که رژیم مستبد ارتجاعی آخوندی در هراس از این جوانان ، به آنان نيز رحم نکرد با اعدام آنان توحش و تفکرات قرون وسطائی خود رابيشتر نشان داد . رژیمی که با وقاحت برای رعایت حقوق بشر درامریکا دل ميسوزاند!
حکومتی که بدون حمایتهای مستقيم و غير مستقيم انگليس و آلمان و فرانسه و آمریکا و بدون سرکوب داخلی یک روز هم دوام نخواهد آورد.
هزاران سلام ودرود بر آنان که برای بهتر زیستن ما از زندگی شيرین و عزیزان خود چشم پوشيدند ودر مقابل ظلم و ستم استبداد دینی سر تسليم فرود نياوردند.
( هموطن ! انان که رفته اند برای تووبه عشق سرزمين توخونشان را نثارکرده اند به سهم خوددرتکميل وتصحيح این ليست کوشا باش!)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر